فعالیت ۱۶۸ واحد صنعتی زیرمجموعه صنایع برق، انرژی و الکترونیک استان قم
فعالیت ۱۶۸ واحد صنعتی زیرمجموعه صنایع برق، انرژی و الکترونیک استان قم
رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن برق، انرژی و الکترونیک استان قم از فعالیت 168 واحد صنعتی زیرمجموعه صنایع همگن فوق خبر داد.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت معدن و تجارت استان قم، علیرضا هاشمی رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن برق، انرژی و الکترونیک استان قم در گفتگویی با اشاره به ویژگی واحدهای صنعتی زیرمجموعه این انجمن اظهار کرد: انجمن فوق تشکیل شده از واحدهای صنعتی فعال در استان قم که دارای مجوز و پروانه بهره برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت باشند و واحدهای غیر قانونی یا بدون مجوز و پروانه بهره برداری عملا عضو این انجمن نیستند.

وی با اشاره به اینکه در استان قم ۱۶۸ واحد صنعتی در حوزه های مختلف صنعت برق، انرژی و الکترونیک در حال فعالیت هستند، گفت: رسالت اصلی و نخستین هدف این واحدها، برقراری ارتباط با واحدهای صنعتی مرتبط و جابجایی اطلاعات مورد نیاز واحدها فیمابین خود است که استان قم در این زمینه پیشتاز بوده است.

هاشمی با اشاره به موقعیت استان قم از نظر انجمن در سطح کشور ادامه داد: ما در صنعت تولید کابل، سیم و قطعات و تجهیزات الکترونیکی لوازم خانگی، محصولات و تولیدات فراوانی داریم و بسیاری از برندهای معروف در قم فعالیت دارند؛ در مبحث انرژی بخصوص در حوزه انرژی های تجدید پذیر، خورشیدی و بادی نیز در کشور پیشگام هستیم.

رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن برق، انرژی و الکترونیک استان قم هدف دوم فعالیت واحدهای این انجمن را مطالبه گری از بخش دولتی عنوان کرد و افزود: ما امیدواریم که بتوانیم مشکلات بخش خود را به صورت قانونمند و با زبان مشترک مطرح کنیم و در این زمینه، دستاوردهای خوبی نیز داشته ایم و بحمدالله در رفع بسیاری از مشکلات زیرساختی و تامین مواد اولیه واحدها نیز تا حد زیادی پیگیری کرده و به نتیجه رسیده ایم.

وی در خصوص چالش های موجود این صنعت، گفت: عدم برخورد تخصصی و کارشناسی دستگاه های دولتی (بخصوص آنها که ارتباط نزدیک دارند به بخش برق، انرژی و الکترونیک) با سرمایه گزاران، به گونه ای که بخش دولتی باید اطلاعات دقیق و تخصصی در اختیار سرمایه گزار قرار دهد اما متاسفانه با توجه به کمبود کارشناس های متخصص، شاهد معضلات بزرگی در این زمینه هستیم.
هاشمی ادامه داد: راهکار حل مشکل فوق اینست که امور تخصصی به بخش خصوصی واگذار شود و بارها و بارها این موضوع را با وزارت صنعت، معدن و تجارت در میان گذاشته ایم و انجمن برای اطلاع رسانی و بحث های کارشناسی تخصصی و همکاری تنگاتنگ با سرمایه گزاران اعلام همکاری کرده است.

وی چالش بعدی را موضوع مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز این صنعت برشمرد و افزود: البته این مشکل تنها مربوط به این انجمن نیست و کل صنعت درگیر این مشکل هستند و با آن دست و پنجه نرم می کنند.

رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن برق، انرژی و الکترونیک استان قم تصریح کرد: ما امکان استفاده از ماشین های مجهز مدرن و مواد اولیه مورد نیاز که در کشورهای دیگر استفاده می شود را داریم و متاسفانه نمی توانیم به آن دسترسی داشته باشیم.
وی ادامه داد: این مشکل بعلت محدودیت های وارداتی اتفاق افتاده و راهکار این است که عارضه یابی شده و خساراتی را که به واسطه استفاده از ماشین الات کارکرده پدید می آید و نیز میزان هدررفت انرژی و هزینه های بالا محاسبه شود تا اهمیت واردات مواد اولیه بیشتر مشخص گردد.